Články

Cafeaua o bem deoarece, avem poftă de ea….

Cafeaua o bem deoarece, avem poftă de ea....

Deși cafeaua a fost considerată mult timp nesănătoasă și dăunătoare, rezultatele studiilor din ultimii ani sugerează faptul că, aceasta poate aduce multe beneficii pentru sănătate. Această băutură conține cofeină, antioxidanți și o gamă largă de alte substanțe cu un efect pozitiv asupra sănătății.

Cofeina, care este una dintre cele mai populare și cele mai utilizate stimulente din lume, ne v-a asigura o stare de vigilență crescută, atenție și un sentiment de oboseală redus. Efectul cofeinei asupra organismului uman este variabil. Depinde de vârsta, sex și de sensibilitatea individuală a organismului. O ceașcă de cafea (240 ml) conține în medie de 95 mg de cofeină, dar nivelul poate fluctua între 17 și 165 mg. Această variație depinde de tipul și originea cafelei, de metoda de prăjire, de prepararea cafelei și de dimensiunea cănii. O doză sigură de cofeină pentru consumatorii obișnuiți este de 300 mg pe zi, unii raportează chiar și 400 mg pe zi. Antioxidanții din cafea s-au dovedit din studii recente ca fiind eficienți în prevenirea bolilor Parkinson și Alzheimer. Consumul regulat de cafea reduce riscul de diabet de tip 2. Datorită antioxidanților, cafeaua are efecte cardioprotective comparabile precum ar fi ceaiul verde sau vinul roșu. Subiectul cercetării intensive este efectul protector al cafelei împotriva anumitor tipuri de cancer. Pentru a maximiza potențialul antioxidant al acestei băuturi, se recomandă să beți cafea:

• naturală
• instant
• presso

Conținutul acestor substanțe protectoare scade odată cu filtrarea cafelei. Persoanele care suferă de boli cardiovasculare ar trebuii să fie atenți la consumul de cafea și ar trebuii să prefere cafeaua filtrată sau cea instantă. Cafeaua turcească conține compuși din grupul diterpen care cresc ușor nivelul de colesterol și homocisteină. Datorită efectului diuretic al cafelei, este necesar să ne gândim la consumul suficient de lichide, chiar dacă studiile profesionale au demonstrat că 4-5 căni de cafea pe zi nu afectează nivelul lichidelor din organism. Pacienții cu boli de stomac ar trebui să reducă consumul de cafea, să o consume după mâncare dar cu lapte, deoarece reduce efectul negativ al cafelei asupra mucoasei stomacului. Cantitatea mare de cafea la persoanele sensibile poate determina diaree, să agraveze simptomele bolii la persoanele care suferă de sindromul intestinului iritabil. La scurt timp după consumul de cafea se ajunge la o excreție crescută a calciului din intestin. În general, persoanele cu un risc crescut de apariție a osteoporozei sunt sfătuite să reducă numărul de căni de cafea la 2-3 pe zi și să compenseze consumul de calciu în dietă. Cantitățile prea mari și neobișnuite de cafea pot provoca creșterea tensiunii arteriale, palpitații, nervozitate, insomnie, dureri de cap și probleme cu stomacul. Cu toate acestea, depinde foarte mult de corpul uman cum va reacţiona cu cantitatea de cofeină și în ce măsură apar efectele nedorite ale cafelei menționate anterior.

Întrucât metabolismul cofeinei încetinește în timpul sarcinii, viitoarele mame ar trebui să evite consumul de cofeină sau să reducă la minimum consumul de cafea. Probabil o doză sigură este de maxim 2 căni pe zi. Este necesar să se regleze consumul de cafea și în timpul alăptării. Consumul ridicat de cofeină poate provoca iritabilitate și tulburări de somn la copii. Nu trebuie să uităm faptul că cofeina se găsește și în ceai verde și cel negru, în ciocolată și unele băuturi îndulcite.

Dacă aparțineți unui grup de oameni cărora le place gustul de cafea și ingredientele ei nu vă provoacă probleme, conform celor mai recente studii o puteți bea, fără reproșuri, și de mai multe ori pe zi.

Autor: Mgr. Bibiana Hudaková – farmaceut
Publikované: 26. septembra 2019

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *